Update #13 – Affiliate Producten

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

De eerste update van dit jaar, maar zeker niet de minste! In deze update deel ik graag waar Marketheme momenteel staat en waar we de laatste tijd mee bezig zijn geweest.

Nieuwe module

In Update #12 sprak ik aan het einde van het bericht over een nieuwe module die er aan zit te komen, daar wil ik graag meer over gaan vertellen. Voor de mensen die o.a. de Marketalk Podcast beluisteren en/of de laatste AMR borrel hebben bezocht weet je mogelijk al iets meer over wat er aan zit te komen, maar ik deel dit nu ook graag middels dit nieuwsbericht!

Marketheme: Affiliate Producten

Je leest het goed. Vanaf nu is het mogelijk om affiliate producten binnen Marketheme te kunnen beheren. Hoe je dit precies voor je mag gaan zien, leg ik je graag uit.

Al vaker ontving ik de vraag van Marketheme abonnees of zij ook producten van webshops konden promoten, zoal bijv. CoolBlue en Bol.com. Dit in combinatie met de affiliate platformen waar zij bij aangesloten zijn.

Correcte implementatie

Ondanks het idee erg goed is proberen we bij Marketheme altijd het gebruikersgemak en eenvoud voorop te stellen. Iets waarbij je te maken heeft met automatische updates, koppelingen en product feeds is dat verre van.

Van belang was dus om een manier te vinden om dit binnen de stijl van Marketheme aan te kunnen bieden, zonder verlies in performance, gebruikersgemak en algemene ervaring van het product.

Documentatie

Omdat deze Affiliate Producten module eigenlijk een product op zichzelf is, komt hier een zeer uitgebreide (video)documentatie bij. Dit om jou als Marketheme abonnee tot in de puntjes mee te nemen in de mogelijkheden van deze nieuwe methode. Over die training straks meer!

Mogelijkheden

Omdat het bovenstaande nog niet concreet beschrijft wat de mogelijkheden precies zijn; wil ik hier graag de ruimte nemen om een voorbeeld te schetsen. Stel, je hebt een website waarin je elektronica producten wil gaan promoten dan wil je dit wel visueel maken. In tegenstelling tot digitale producten wil je de look en feel van een webshop of productoverzicht laten zien in je website.

Op de showcase website ElektronicaKorting.nl vind je een voorbeeld artikel dat mooi laat zien wat de mogelijkheden zijn. Zo kan je bijv. hele mooie top 5 (of meer als je dat wil) pagina’s maken. Door meerdere producten met meerdere aanbieders te tonen vergroot je de kans op een commissie.

Hoewel deze module door starters te gebruiken is willen we ook gevorderde gebruikers uitdagen om deze module op een nette manier te implementeren. Zo hebben we bijv. al een hele mooie SubID integratie waardoor het mogelijk is om precies te zien via welk platform, je op welke pagina, welk product-overzicht block én welke link je een commissie hebt gescoord.

De bovenstaande afbeelding laat zien wat een ingelogde gebruiker ziet wanneer hij met zijn muis aan de voorkant over een product-overzicht block heen gaat. Dit unieke ID wordt dus ook gebruikt in de SubIDs en is terug te zien in je resultatenoverzicht van het affiliate platform dat je gebruikt. Mits ze dit ondersteunen uiteraard.

Filter verbergen

Een aantal abonnees verzochten mij om een optie toe te voegen om de filter die over de header afbeelding (in de gekozen themakleur) uit te schakelen. Deze optie is nu toegevoegd binnen Marketheme. Mijn advies is om deze zo min mogelijk te gebruiken en enkel te beperken tot bijv. een homepagina waar je de gekozen headerafbeelding echt wil laten spreken.

De filter is namelijk een hele goede manier om een afbeelding die nét niet helemaal goed is (resolutie, contrast, onderwerp, etc) toch op een mooie manier te tonen op je website. Het verwijderen van deze filter kan, wanneer niet goed over nagedacht, een erg rommelig resultaat geven. Gebruik deze optie dus enkel als je echt weet wat je doet 🙂

Géén reacties toestaan

Ook een mooi voorbeeld van behoeften waarvan je niet wist dat ze er waren, tot je de vraag meer dan eens in je mailbox ontvangt. Hoewel Marketheme gericht is op het maken van een (affiliate) blog, zijn er ook mensen die er gebruik van maken en het net iets anders insteken. Voorbeelden zijn bijv. persoonlijke blogs of websites welke meer producten tonen.

In dit soort gevallen kan het handig zijn om de mogelijkheid tot reageren op artikelen niet toe te staan. Dit is een optie die standaard al beschikbaar is binnen WordPress en werd dus ook al gebruikt.

Wat gebruikers als nadeel opgaven was, ookal hadden zij de reactiemogelijkheid uitgeschakeld er nog steeds “Geen reacties” werd getoond in het nieuwsoverzicht en op het bericht zelf.

Met de laatste update van Marketheme (reeds beschikbaar voor alle platformen) is dit niet meer het geval wanneer je dit hebt uitgeschakeld. In de afbeelding hier boven zie je het verschil tussen een bericht waar reacties nog wel actief zijn (links) en aan de rechterkant een bericht dat geen reacties meer toestaat.

Wanneer er al wel in het verleden reacties gegeven zijn, zijn deze wel nog gewoon zichtbaar aan de onderkant van het bericht of pagina. Indien je dit niet wenst kan je ze uiteraard handmatig vanuit je beheer verwijderen.

Beheerbare footer tekst

Onder Marketheme instellingen -> Uitgebreide instellingen (enkel zichtbaar indien uitgebreide instellingen zijn inschakelt) vind je nu de optie om de copyright tekst in je footer te beheren.

Zo is het nu mogelijk om bijv. ©2010 – [jaar] – [websitelink] op te geven als copyright tekst, om aan te tonen vanaf wanneer je website bestaat. Dit kan een leuke toevoeging zijn als je website al wat langer bestaat en je niet enkel het huidige jaar wil tonen in de footer.

De tags [jaar] en [websitelink] worden beide omgezet naar de betreffende informatie.

Gutenberg in je footer gebruiken

Ook bij WordPress zelf zitten ze niet stil. Zo is het nu mogelijk om alle Gutenberg blocks (en dus ook die van Marketheme) toe te voegen aan je footer. Dit brengt wat veranderingen met zich mee, omdat de bekende widgets niet meer te gebruiken zijn.

Om deze reden hebben we het Call to action en Socials block voorzien van wat updates om deze bruikbaar te maken in de footer. De eerdere widgets zijn niet meer te gebruiken.

Loop je tegen het vernieuwde instellen aan? De volgende video moet je zeker verder helpen.

Hoewel het mogelijk is om elk block toe te voegen aan je footer, zijn lang niet alle blocks (visueel) aantrekkelijk om toe te voegen. Sommige blocks zijn hier nu eenmaal niet voor gemaakt. Let dus goed op wat je wel en niet toevoegt aan je footer.

Module: API Status checker

Met de komst van verschillende extra API koppelingen voor de Affiliate Producten module (Bol, Daisycon, TradeTracker, Partnerize en Awin) leek het handig om voor elke API koppeling een status checker toe te voegen.

Door middel van een eenvoudige knop kan je nu direct na het invullen van je API gegevens zien of je de juiste hebt ingevuld. Is de melding die je erna krijgt goed en het bolletje groen kleurt weet je dat je koppeling succesvol is gemaakt. Vergeet niet om je instellingen daarna te bijwerken om je koppeling ook op te slaan.

Marketheme en AMR5.0

Zoals jullie vandaag misschien al hebben gezien is de AMR volledig vernieuwd. De nieuwe videotraining is weer recent en sluit beter aan naar de behoeften en mogelijkheden van deze tijd.

Waarom ik de AMR hier aan haal? In deze versie zijn ook een ruim 2.5 uur aan videomateriaal door mijzelf opgenomen. Speciaal voor Marketheme! Dit zal een beginnershandleiding betreffen (12 video’s), waarbij ik je mee neem in het bestelproces van Marketheme, maar ook de eerste instellingen die je even gezien en gedaan moet hebben.

Ik noemde het al eerder, maar ook voor de Affiliate Producten module heb ik een volledige videoreeks opgenomen. Deze bevat zelfs 20 video’s. Het is dus het perfecte moment om te beginnen met affiliate marketing, de AMR, maar zeker ook met Marketheme.

We zitten niet stil en blijven continue naar de behoeften van onze abonnees en gebruikers luisteren. Ons aantal gebruikers blijft continue groeien en we zijn nog steeds voorbereid op deze groei!

Heb je tips, reacties of andere feedback?

We zijn altijd bezig met het verbeteren van Marketheme. Is er iets dat je met ons wilt delen, doe dit dan vooral.

Je kan ons het beste bereiken via het emailadres info@marketheme.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *